Co-sourcing

Inhouse uitbesteden van jouw support team

Co Sourcing IT servicedesk

Inhouse uitbesteden IT servicedesk

Stel je eens voor: jouw IT servicedesk is volledig op stoom en voorzien van goed opgeleide en gecertificeerde medewerkers voor een vast bedrag per maand. Klinkt goed, toch? Geen zorgen rondom eigen personeel en werving, maar wel een professioneel team in eigen huis. Dit kan met co-sourcing van Zenda Support!

Co-sourcing van Zenda Support biedt de kwaliteit en continuïteit voor jouw IT-supportafdeling voor een vaste, scherpe prijs per maand.

Wat is Co-sourcing?

Om tot optimale continuïteit en kwaliteit en een hoge mate van ontzorgen te komen bieden we co-sourcing aan. Makkelijk samengevat kan co-sourcing gezien worden als outsourcing van een team, maar dan op uw eigen locatie. Als wij co-sourcing uitvoeren, dan zorgen wij voor een vast en ingewerkt team bij jou op loctie, inclusief dedicated stand-by t.b.v. vervanging bij ziekte en verlof. Bij outsourcing werken de ingezette medewerkers vaak voor diverse organisatie, bij co-sourcing is er sprake van een dedicated inhouse team. Het team leert jouw organisatie veel beter kennen en je houdt grip op kwaliteit van dienstverlening.

Voorbeeld van een co sourcing team inclusief standby

Zoals hierboven in beeld is gebracht gaan we altijd uit van een vaste kern qua medewerkers en bieden we, indien gewenst, een (of meerdere) dedicated stand-by medewerker(s). Deze stand-by is exclusief voor jou als opdrachtgever en wordt dus niet binnen andere pools ingezet.

Waarom co-sourcing

Co-sourcing biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van zowel een eigen team (eventueel aangevuld met inhuur) als het volledig uitbesteden. Veel organisaties met een eigen IT servicedesk staan voor uitdagingen met betrekking tot instroom, uitstroom, ontwikkeling en doorstroom van medewerkers. Bovendien kan ziekte en verlof leiden tot ondercapaciteit, wat de callload verhoogt en de dienstverleningskwaliteit onder druk zet. Bij langdurige afwezigheid of vertrek kan het opschalen vaak een struikelblok zijn, hoewel inhuur natuurlijk een tijdelijke oplossing biedt.

Bij uitbesteding is de IT servicedesk niet meer intern. Meestal worden er grote teams ingezet die meerdere organisaties gelijktijdig bedienen. Het komt nog steeds vaak voor dat er wordt afgerekend per call of dat er strakke Service Level Agreements (SLA’s) worden gehanteerd. Bij uitbesteding ligt alle verantwoordelijkheid bij de externe leverancier. Co-sourcing draait daarentegen om samenwerking tussen de opdrachtgever en de leverancier, waarbij de opdrachtgever aanzienlijke invloed heeft op kwaliteit en de samenstelling van het team.

Door te kiezen voor co-sourcing krijg je een toegewijd team op jouw locatie. Je hebt invloed op zaken zoals de samenstelling van het team, kwaliteitsnormen, Key Performance Indicators (KPI’s) en SLA’s. Het team werkt exclusief namens jouw organisatie en leert deze dan ook grondig kennen, wat de dienstverleningskwaliteit ten goede komt. Is er ziekte, verlof of uitstroom? Bij co-sourcing zorgen wij ervoor dat het team altijd op volle sterkte is, waardoor personele risico’s en ondercapaciteitsrisico’s worden geëlimineerd. Als toevoeging kunnen we bij co-sourcing bijvoorbeeld ook een servicebalie inrichten; eindgebruikers kunnen (indien gewenst) persoonlijk langskomen met vragen en problemen. Bovendien kunnen we taken zoals de inrichting van de werkplek en het verstrekken van laptops met uitleg aan eindgebruikers op ons nemen.

In de meeste gevallen is co-sourcing qua kosten vaak aanzienlijk voordeliger dan volledige uitbesteding. Wil je ook weten wat de voordelen van co-sourcing zijn voor jouw organisatie? We vertellen er graag meer over!

Meer weten over co-sourcing?

Wil je meer weten over de mogelijkheden en voordelen van co-sourcing voor jouw organisatie? Neem dan vooral contact met ons op!