Zenda’s terugblik op 2020
2020 gaat de boeken in als een bizar jaar. Een jaar waarin we vol vreugde startte met vrienden, familie of kennissen tijdens oud en nieuw. Maar ook een jaar waarin we amper drie maanden later in een intelligente lockdown terecht kwamen. Langzaamaan werden nieuwsbeelden uit andere landen ook in ons land werkelijkheid en kwamen we in een wereld terecht die niemand van ons ooit gekend heeft.
Remote IT Support is goed in te regelen
Is 2020 daardoor een jaar wat we het beste maar kunnen afschrijven? Zo dacht ik er aan het begin wel over. Inmiddels realiseer ik me dat we ook in deze periode toffe dingen hebben gedaan. Ik kijk dan ook met trots terug op hoe iedereen zijn of haar positieve bijdrage in deze crisis heeft gehad. Ook binnen Zenda Support zijn toffe dingen gebeurd, waar ik graag op terugblik.
Zo zijn wij begin dit jaar nog met onze club IT helden gaan lasergamen en steengrillen. Of wat dacht je van de vele mooie opdrachten die we mochten uitvoeren? Natuurlijk kwamen ook wij in de Corona dip terecht. Alles stond in één klap even stil, maar dankzij onze trouwe opdrachtgevers en de flexibiliteit van onze medewerkers konden wij de draad snel weer oppakken. Omdenken was de key en vanuit huis IT support verlenen, bleek een prima oplossing. We hebben zelfs hele servicedeskteams op mogen tuigen!
Lege kantoren? Prima periode om werkplekken te verhuizen!
Door onze dienstverlening in een stroomversnelling om te turnen naar nieuwe kansen, ontstonden er nieuwe mogelijkheden. Thuiswerken werd de standaard, waardoor wij startten met het bezorgen en installeren van computer hardware aan huis. Zo konden eindgebruikers toch doorwerken en ontzorgden wij onze opdrachtgevers in deze verhuizing. Daarnaast werken we sinds april voor meerdere zorginstellingen, waar onze dienstverlening divers te noemen is. Van het Corona proof bieden van on site IT support, tot het uitvoeren van migraties en het bemensen van de IT servicedesk vanuit huis.
Het thuiswerken zorgde tegelijkertijd voor veel meer supportvragen. Logisch natuurlijk. Waar je eerder eerst een directe collega vroeg om even met je mee te kijken, bestaat die mogelijkheid nu niet. Het aantal telefoontjes naar de servicedesks groeide hierdoor flink. Gelukkig konden wij samen veel van onze opdrachtgevers (op afstand) ondersteunen en vele diverse vragen voor hen beantwoorden.
Veel minder CO2 uitstoot en efficiënter werken
Zijn die er ook? Absoluut! Want had je bijvoorbeeld vorig jaar ooit gedacht dat we sollicitatie-, coach- of ontwikkelgesprekken via Teams zouden voeren? Videobellen was toen nog behoorlijk onwennig, terwijl het inmiddels de normaalste zaak van de wereld is. Of wat dacht je van de vermindering in CO2-uitstoot door veel minder brandstofverbruik? Jarenlang waren er discussies over het vele fileleed en breidden we ons wegennetwerk steeds verder uit. En nu? We hebben er amper tot geen last meer van. Sterker nog: je bent ’s avonds in 20 seconden “thuis”.
En ja, ook wij zien en ondervinden uiteraard de keerzijde hiervan. Op een gegeven moment ben je je eigen huis zat of mis je je collega’s. Gelukkig vonden wij met elkaar mooie manieren om op afstand toch samen te zijn. Gezellig online samen eten tijdens een training via Teams bijvoorbeeld. Ieder met een eigen gekozen en op rekening van Zenda bestelde maaltijd, maar toch samen. Of onze online Sinterklaas- en Kerstgezelligheid. Ik ben onwijs trots op ons omdenkvermogen!
Ontwikkelingen binnen Zenda Support
Ik kijk positief naar de toekomst en hoop in 2021 samen weer vele mooie resultaten te behalen. We hebben er afgelopen jaar met z’n allen keihard voor moeten werken, maar sluiten het jaar overall toch goed af. Ondanks de Coronacrisis hebben we vele nieuwe opdrachtgevers en collega’s mogen verwelkomen. Ik grijp in deze blog daarom nog graag de mogelijkheid aan voor een warm welkom aan Tim, Jesse, Meelad, Portrait, Jerry, Ayman, Othman, Vincent, Joey, Ricardo, Dwayne, Daphne, Rob, Jordi, Rischayro, Desmond en Lindsay. Wat gaaf dat ook jullie nu onderdeel zijn van Zenda Support!